- Het Nederlandse softwarebedrijf CM.com doet met overname van TraceDock de derde overname binnen 8 maanden.
- Door de inlijving van startup TraceDock kan CM.com extra klantdata aanbieden.
- Het Bredase bedrijf wil dit jaar nog verder groeien. Het heeft als doel om dit jaar minimaal 205 miljoen euro omzet te draaien.
Nederlandse start-up TraceDock komt in handen van het Bredase softwarebedrijf CM.com. Dat maakte laatstgenoemde dinsdag bekend.
CM.com volgt sinds de beursgang op Euronext begin 2020 een groeistrategie die deels gebaseerd is op acquisities. TraceDock is al de derde overname sinds afgelopen oktober. Deze startup richt zich op datacollectie op basis van zogenoemde ‘first party’ data, een ontwikkeling die vooruit loopt op wijzigingen in het gebruik van cookies, waarbij internetgebruikers vooralsnog op verschillende websites gevolgd kunnen worden. De wijziging in het cookiegebruik heeft grote gevolgen voor marketeers en daar speelt TraceDock op in.
CM.com bestaat al sinds 1999 en is onder leiding van CEO en mede-oprichter Jeroen van Glabbeek uitgegroeid tot een aanbieder van onder meer betaalsoftware en chatbots voor bedrijven. Afgelopen april kocht CM.com de online ticketverkoper Yourticketprovider en in oktober 2020 lijfde het RobinHQ.com in, een aanbieder van software voor klantcontacten.
Het lijkt er dan ook op dat CM.com de groei van vorig jaar wil doorzetten door nog meer in te zetten op een overnamestrategie. Uit het afgelopen maart gepubliceerde jaarverslag blijkt dat overnames een belangrijke pijler voor de groei zijn. Met de beursgang van begin 2020 haalde CM.com 73 miljoen euro op en dat geld wordt deels ingezet voor overnames.
In februari 2020 ging CM.com naar de beurs via een zogenoemde SPAC-constructie: CM.com werd ondergebracht in het investeringsvehikel Dutch Star Companies One dat een 'lege beursnotering' had en kreeg zo zelf een beursnotering.
Over 2020 draaide het softwarebedrijf een omzet van 142 miljoen euro omzet, een stijging van 47 procent tegenover 2019. Het bedrijf leed afgelopen jaar een verlies van 13 miljoen euro.
Voor 2021 heeft CM.com zichzelf als doel gesteld om de omzet te verhogen naar een niveau van tussen de 205 miljoen euro en 225 miljoen euro.